visies op e-mail en e-marketing

it's all in the mix # 1

Het idee dat een e-mail, een tweet of een webpagina de vorm en strategie van een old school advertentie heeft is dood, aanvaard dat! Niemand zit nog te wachten op top-down communicatie waarbij de ontvanger braafweg slikt. Een boodschap die vandaag werkt is vaak een complexe wisselwerking tussen geven en nemen. Een klassieke promotieactie is echter niet iets geven, veel bedrijven geloven van wel. Niets mis mee natuurlijk, maar het is en blijft reclame, en dat weet onderhand echt wel iedereen.

Geven doe je door eerlijk te communiceren, mensen relevante informatie te bezorgen, een echte incentive te voorzien, tips en tricks toegankelijk te maken, kortom: door een bedrijf of organisatie te worden met een heel menselijk gezicht, mooi, herkenbaar, open. In zo'n communicatie is het klimaat voorhanden om absoluut commerciële boodschappen te mixen met gifts tot een heerlijke cocktail. But: stirred, not shaken!

it's all in the mix # 2

Online presence is een mediamix, uw online netwerk. Meespelen in de premier league van online communicatie, daarvoor heb je een team nodig. Je kan niet meer langs de zijlijn staan en wachten tot je website bezocht wordt. Je moet aanwezig zijn, en dat op social media en zelfs fora. Je moet af en toe actief je klanten, prospects of publiek aanschrijven via e-mail. Je moet linken van hot naar her.

Dat is conversation management, althans, een goed begin. Elk medium heeft zijn eigen spelregels: op facebook bestaat buitenspel niet altijd, op twitter moet je kort op de bal spelen, op je website mag je sambavoetbal spelen, ... Maar communiceer niet overal hetzelfde, dat is immers ontzettend saai en dan loopt het stadium leeg. Een e-mail die je uitnodigt om fan op facebook te worden, een invulformulier op facebook om je in te schrijven voor die nieuwsbrief, een tweet die een voorzet geeft naar een webpagina. Ben je klaar voor Camp Nou?

the postman always thinks twice!

E-mail is een van de meeste directe manieren van commerciële communicatie: de mail komt recht onder de ogen van de ontvanger die meteen tot een reeks handelingen wordt verplicht: openen, scannen/lezen, actie (?) & verwijderen. Zeker e-mail wordt in een erg persoonlijke situatie ontvangen en zelden op een rustig moment. Een e-mail stoort (bijna) altijd. Maar dit gevoel van onbehagen kan (!) worden omgekeerd. Laat ons daarom een echt persoonlijke relatie uitbouwen met je lezer en je one-shot promo kan uitgroeien tot een lange termijnrelatie …

Laat je klant of je publiek voelen dat je empathisch bent met zijn of haar noden, problemen of gevoelens - in een Amerikaans vakblad luidt dat “show you care”, maar Europese haren durven daar wel eens van rechtopstaan. Toch, betrokkenheid is een grote succesfactor in hedendaagse communicatie maar dat impliceert tweerichtingsverkeer: dialoog!

e-mailmarketing functioneert niet in een vacuum

Effectieve e-mailmarketing vertrekt altijd vanuit jouw identiteit en doelstellingen én vertrekt vanuit de identiteit(en) van je klanten/prospects en hun verwachtingen. Een gedegen identiteitsanalyse is dan ook nooit verloren moeite en vormt altijd de basis van een (her)start van je e-mailmarketing.

E-mailmarketing kan pas ten volle effectief zijn wanneer ingepast in een algemene marketing- communicatiestrategie. In een doordachte mediamix kan e-mailmarketing andere marketinginspanningen aanvullen en versterken en omgekeerd.

onze 10 geboden van e-mailmarketing

1. Bovenal bemin één god

  • elke klant is uniek: onderschat je klant nooit en behandel hem/haar als mens, uniek en divers, en ga nooit uit van veronderstellingen ...

2. Zweer niet ijdel, vloek noch spot

  • spreek je klant correct aan: personaliseer maar controleer de schrijfwijze, wees kort en bondig maar hanteer een beleefde en mooie taal ...

3. Heilig steeds de dag des Heren

  • kies het juiste moment: stuur 's avonds of tijdens het weekend geen mail tenzij je er echt een goede reden voor hebt ...

4. Vader, moeder zult gij eren

  • jouw bedrijf, jouw dynastie: spring altijd zorgvuldig om met je imago, elke fout wordt bestraft en dat is jammer ...

5. Dood niet, geef geen ergernis

  • dooddoeners zijn passé: elke klant is een beetje marketeer, dat kan ook niet anders in deze informatiewereld, wees dus creatief en vermijd clichés ...

6. Doe nooit wat onkuisheid is

  • blijf bij je core business: geef enkel informatie die met jouw product te maken heeft, geen faits divers om je blad te vullen ...

7. Vlucht het stelen en bedriegen

  • gebruik enkel correcte adressen: clandestiene adreslijsten aankopen, zonder opt-in verzenden, uitschrijvingen negeren; het is allemaal strafbaar ...

8. Ook de achterklap en 't liegen

  • maak je boodschap waar: vage (en zeker loze) beloftes schaden je imago en resulteren minstens in het zich uitschrijven door je klant ...

9. Wees steeds kuis in uw gemoed

  • een mail stoort altijd: met je boodschap kom je immers in de privé- of werksfeer van je klant terecht, geef dan ook altijd iets in ruil ...

10. En begeer nooit iemands goed.

  • bouw je relatie gestaag op: bouw je campagnes en doelstellingen op per mail, laat er wat tijd overgaan, wees nooit opdringerig ...

 

   

tuurlijk hebben wij een nieuwsbrief!

voornaam  
naam  
e-mail  
organisatie  
     
onze missie en visie
onze diensten
stay tuned
 
e-mail, mon amour
zieltjes winnen?
event- & beursregistratie
e-marketingsoftware
 
webdesign
webhosting
sociale media